Muzykujemy by Barbara Marczak
  • Home
  • Blog
  • Pliki do pobrania
    • Materiały dydaktyczne
    • Karty pracy
    • Grafiki
    • Podkłady i piosenki
    • Nuty
    • Inne
  • Kontakt
  • Postaw kawę
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • Sklep
    • Checkout
    • My account
    • Regulamin sklepu
16 grudnia 2022 przez Muzykujemy by Barbara Marczak

Dlaczego mówimy o przemocy symbolicznej w edukacji muzycznej?

Dlaczego mówimy o przemocy symbolicznej w edukacji muzycznej?
16 grudnia 2022 przez Muzykujemy by Barbara Marczak

Dlaczego mówimy o przemocy symbolicznej w edukacji muzycznej?

Dlaczego mówimy o przemocy symbolicznej w edukacji muzycznej?

Przemoc symboliczna – p.s. (fr. violence symbolique) jest określana przez Bourdieu jako proces narzucania znaczeń przez władzę, reprezentującą interesy klas i warstw dominujących, wszystkim pozostałym klasom społ.; narzucane znaczenia to przede wszystkim wartości kulturowe cenione przez wyższe warstwy społ.; można mówić, wg Bourdieu, o przemocy, gdyż przekazywane treści są ukazywane jako jedyne i nie mające żadnej, o zbliżonej wartości, alternatywy; (…) jedną z podstawowych instytucji będących narzędziem p.s. jest wg Bourdieu szkoła i działalność edukacyjno-pedag.; złożone związki łączą wg niego p.s. i przemoc fiz.; p.s. maskuje i ukrywa realne stosunki oparte na przemocy fiz. w ramach społeczeństwa, czyni jej działanie niezauważalnym, jednocześnie nadając całemu systemowi walor prawomocności.

A teraz przełóżmy to na sytuację w szkołach i na uczelniach muzycznych, gdzie mamy wyraźny podział na osoby dominujące – tzw. władzę (pedagogów, dyrekcję) oraz klasę społeczną, czyli osoby podporządkowane (uczniowie i ich rodzice). Zadaniem osób dominujących jest narzucenie pewnych standardów kształcenia, uznawanych od lat za wartościowe i nienaruszalne. A także stworzenie takiej relacji z osobami podporządkowanymi, aby te osoby traktowały tę relację jako naturalną, a nawet pożądaną.

Do czego zmierzam? Od lat system edukacji artystycznej kształci w ten sam sposób. Jeśli chcesz być muzykiem, musisz przejść przez szkołę życia, musimy cię zahartować. Wszyscy nasi nauczyciele byli w ten sposób traktowani, ich nauczyciele również i jeszcze poprzedni… Wszyscy traktowali ten system jako coś naturalnego, jako pewien proces w systemie edukacji artystycznej. Tak było, jest i … no właśnie, czy nadal mamy traktować go jako jedyny, właściwy i prawomocny?

Źródło: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/przemoc-symboliczna;3963484.html

Jeśli zainteresował Cie temat edukacji muzycznej, zapraszam do moich artykułów na blogu:

https://muzykujemy.pl/blog/

Poprzedni artykułRaport końcowy z badań ankietowych dotyczących przemocy w edukacji muzycznej.

Ostatnie wpisy

Dlaczego mówimy o przemocy symbolicznej w edukacji muzycznej?16 grudnia 2022
Raport końcowy z badań ankietowych dotyczących przemocy w edukacji muzycznej.12 października 2022
Przemoc w edukacji muzycznej. Dlaczego jej doświadczamy i ją akceptujemy?19 kwietnia 2022

Kategorie

  • Bez kategorii
  • News
  • Post
  • Przemoc
  • Trema

Tagi

edukacja muzyczna przemoc przemoc symboliczna

Kategorie

  • Bez kategorii (2)
  • News (1)
  • Post (1)
  • Przemoc (2)
  • Trema (1)

Ostatnie wpisy

Dlaczego mówimy o przemocy symbolicznej w edukacji muzycznej?16 grudnia 2022
Raport końcowy z badań ankietowych dotyczących przemocy w edukacji muzycznej.12 października 2022
Przemoc w edukacji muzycznej. Dlaczego jej doświadczamy i ją akceptujemy?19 kwietnia 2022
Muzykujemy by Barbara Marczak

Koszyk

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok