Muzykujemy by Barbara Marczak
  • Home
  • Blog
  • Pliki do pobrania
    • Materiały dydaktyczne
    • Karty pracy
    • Grafiki
    • Podkłady i piosenki
    • Nuty
    • Inne
  • Warsztaty
  • Kontakt
  • Postaw kawę
  • facebook
  • instagram
  • youtube
16 grudnia 2022 przez Muzykujemy by Barbara Marczak

Dlaczego mówimy o przemocy symbolicznej w edukacji muzycznej?

Dlaczego mówimy o przemocy symbolicznej w edukacji muzycznej?
16 grudnia 2022 przez Muzykujemy by Barbara Marczak

Dlaczego mówimy o przemocy symbolicznej w edukacji muzycznej?

Dlaczego mówimy o przemocy symbolicznej w edukacji muzycznej?

Przemoc symboliczna – p.s. (fr. violence symbolique) jest określana przez Bourdieu jako proces narzucania znaczeń przez władzę, reprezentującą interesy klas i warstw dominujących, wszystkim pozostałym klasom społ.; narzucane znaczenia to przede wszystkim wartości kulturowe cenione przez wyższe warstwy społ.; można mówić, wg Bourdieu, o przemocy, gdyż przekazywane treści są ukazywane jako jedyne i nie mające żadnej, o zbliżonej wartości, alternatywy; (…) jedną z podstawowych instytucji będących narzędziem p.s. jest wg Bourdieu szkoła i działalność edukacyjno-pedag.; złożone związki łączą wg niego p.s. i przemoc fiz.; p.s. maskuje i ukrywa realne stosunki oparte na przemocy fiz. w ramach społeczeństwa, czyni jej działanie niezauważalnym, jednocześnie nadając całemu systemowi walor prawomocności.

A teraz przełóżmy to na sytuację w szkołach i na uczelniach muzycznych, gdzie mamy wyraźny podział na osoby dominujące – tzw. władzę (pedagogów, dyrekcję) oraz klasę społeczną, czyli osoby podporządkowane (uczniowie i ich rodzice). Zadaniem osób dominujących jest narzucenie pewnych standardów kształcenia, uznawanych od lat za wartościowe i nienaruszalne. A także stworzenie takiej relacji z osobami podporządkowanymi, aby te osoby traktowały tę relację jako naturalną, a nawet pożądaną.

Do czego zmierzam? Od lat system edukacji artystycznej kształci w ten sam sposób. Jeśli chcesz być muzykiem, musisz przejść przez szkołę życia, musimy cię zahartować. Wszyscy nasi nauczyciele byli w ten sposób traktowani, ich nauczyciele również i jeszcze poprzedni… Wszyscy traktowali ten system jako coś naturalnego, jako pewien proces w systemie edukacji artystycznej. Tak było, jest i … no właśnie, czy nadal mamy traktować go jako jedyny, właściwy i prawomocny?

Źródło: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/przemoc-symboliczna;3963484.html

Jeśli zainteresował Cie temat edukacji muzycznej, zapraszam do moich artykułów na blogu:

https://muzykujemy.pl/blog/

Poprzedni artykułRaport końcowy z badań ankietowych dotyczących przemocy w edukacji muzycznej.

Ostatnie wpisy

Dlaczego mówimy o przemocy symbolicznej w edukacji muzycznej?16 grudnia 2022
Raport końcowy z badań ankietowych dotyczących przemocy w edukacji muzycznej.12 października 2022
Przemoc w edukacji muzycznej. Dlaczego jej doświadczamy i ją akceptujemy?19 kwietnia 2022

Kategorie

  • Bez kategorii
  • News
  • Post
  • Przemoc
  • Trema

Tagi

edukacja muzyczna przemoc przemoc symboliczna

Kategorie

  • Bez kategorii (2)
  • News (1)
  • Post (1)
  • Przemoc (2)
  • Trema (1)

Ostatnie wpisy

Dlaczego mówimy o przemocy symbolicznej w edukacji muzycznej?16 grudnia 2022
Raport końcowy z badań ankietowych dotyczących przemocy w edukacji muzycznej.12 października 2022
Przemoc w edukacji muzycznej. Dlaczego jej doświadczamy i ją akceptujemy?19 kwietnia 2022
Muzykujemy by Barbara Marczak

Koszyk